WsteczGraNstpny
Menu



Samolot Boeing PT-17 Stearman



Kolejną maszyną jest Boeing PT-17 Stearman. Samolot bardzo znany na świecie.
Nieco stary, ale i tak znacznie się różni od Icona A5.

Dostajemy go za darmo, jeżeli zalogujemy się po raz pierwszy do konta Live! w grze.
Oczywiście, jego obecność będzie wymagała stałego używania tegoż konta.

Boeing PT-17 Stearman powstał na początku lat 30-tych XXw. Jako samolot szkolno treningowy
dla lotnictwa armii i marynarki Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Producentem była firma Stearman, którą w roku 1934 wykupił Boeing. Stąd nazwa.

Był produkowany do 1940roku, kiedy uznano go za przestarzały.
Powstało blisko dziesięć tysięcy Stearmanów. Do końca II wojny światowej na samolotach tych
pierwsze kroki w sztuce pilotażu postawiło wiele tysięcy pilotów wojskowych.

Po zakończeniu II Wojny Światowej, Armia wyprzedała na rynek cywilny tysiące tych maszyn, bo bardzo niskich cenach.

Dzięki temu PT-17 stał się dosłownie koniem roboczym lotnictwa cywilnego. Woziły turystów,
szkoliły cywilnych pilotów, opryskiwały pola, a nawet woziły lekkie ładunki. Co więcej,
mimo ponad siedemdziesięciu lat na karku, robią to nadal. A my będziemy mieli okazję sprawdzić,
jak bardzo wyjątkowy jest to samolot.

Stearman to już prawdziwy samolot, a nie lotnia. Dużo potężniejszy od Icona A5 jednak też i cięższy.
Dlatego nie odczujemy znacznego przypływu mocy. Będziemy nawet musieli uważać bo PT-17 ma mniejszy zakres prędkości przeciągnięcia.
Jest mniej zwrotny i trudniejszy w pilotażu. Ale i lepiej się wznosi.
Razem z samolotem dostajemy kilka nowych wyzwań i misji oraz nową pracę - wożenie turysty w locie widokowym.
Praca podobna do poprzedniej, ale dużo lepiej punktowana. W dodatku, pasażer może nam zlecać
w jej trakcie „dodatkowe” misje, które możemy wykonać. Dzięki czemu dostaniemy więcej punktów.
Może to być przelot nad poza planowym punktem krajobrazu czy lądowanie w przygodnym polu „za potrzebą”.
Jeżeli spełnimy fanaberie pasażera, dostaniemy dodatkowe punkty. I Tak jak poprzednio, musimy pilnować zadowolenia pasażera.

Ta praca jest już nieco ciekawsza. Pozwala pozwiedzać wyspę i to nie w sposób nudny i powolny jak dotąd.
Sam samolot świetnie się nadaje do wykonywania akrobacji. Jedyną rzeczą jakiej nie lubi, to lot na plecach.
To akurat normalne w silniku gaźnikowym - Po prostu przestaje wtedy podawać do silnika paliwo.

Możemy więc już trochę poszaleć i powygłupiać się na nowym poziomie.
Wyposażenie kokpitu Stearmana może przerażać prostotą. Nie wiele oferuje pilotowi pomocy.
Do dyspozycji mamy tylko kompas, prędkościomierz , wysokościomierz i przechyłomierz.
Oraz kilka przyrządów do monitorowania pracy silnika. W tamtych czasach obsługa silnika była
ważniejsza od tego, gdzie się jest. No cóż, jest to maszyna z przed kilku lotniczych epok,
która była przestarzała w momencie produkcji. Z drugiej strony możemy na niej poczuć klimat pierwszych lat
i złotego wieku awiacji oraz niezapomnianej magii maszyn z otwartym kokpitem.

Wspomniałem, że PT-17 jest znacznie silniejszą maszyną od Icona A5?
Maszyna oferuje nam 230 koni mechanicznych i teoretycznie 106 węzłów (198km/h).
Pułap tej maszyny to zaledwie 3400m (11155 stóp). Mało, bo maszyna ma otwarty kokpit i wyżej pilot by nie wytrzymał.
W każdym razie lata się nim ciut lepiej niż Iconem A5.


Na koniec kilka zdjęć







Początek strony
Powrót do strony głównej