  
|
|
|
|
Mitsubishi A6M "Zero"
Samolot dodany w aktualizacji z 29 marca 2012 roku.
W pewnym sensie konkurent dla P-51D. W praktyce, znacznie s艂absza maszyna, kt贸rej dominacja na niebie sko艅czy艂a si臋 na d艂ugo przed pojawieniem si臋 P-51D.
A6M "Reisen" czyli "Zero" - ostatnia cyfra roku wprowadzenia do s艂u偶by (1940) i p贸藕niejszy przydomek. pojawi艂 si臋 na polu walki w 1940 roku.
Debiut bojowy mia艂 na chi艅skim niebiem w trakcie wojny Japo艅sko-chi艅skiej. Debiut absolutnie udany. "Zero" z miejsca zacz臋艂o budowa膰 swoj膮 legend臋 najlepszej maszyny my艣liwskiej 艣wiata.
Zach贸d dowiedzia艂 si臋 o nowym my艣liwcu od pilot贸w ochotniczej ameryka艅skiej eskadry "Lataj膮cych Tygrys贸w", wspieraj膮cych lotnictwo chi艅skie, na samolotach P-40.
Samolot zawdzi臋cza艂 sw贸j sukces idealnemu wpasowaniu swojej charakterystyki do 贸wczesnych zasad strategii my艣liwskiej, opartej na walce ko艂owej.
Maszyna by艂a bardzo lekka i posiada艂a bardzo mocny silnik, jak na swoj膮 mas臋. Prawie 875KM przy zaledwie 2600kg masy startowej.
Doskona艂y stosunek mocy do masy, pozwala艂 tej maszynie na osi膮gni臋cie pr臋dko艣ci ponad 500km/h, co na rok 1940 by艂o rewelacyjnym wynikiem.
"Zero" zosta艂o te偶 stosunkowo mocno uzbrojone, w dwa karabiny maszynowe kalibru 7,7mm i dwa dzia艂ka kalibru 20mm. Niemal identyczne uzbrojenie posiada艂 w贸wczas Messershmitt BF-109E, znany np. z Kampani Wrzesniowej.
To wszystko sprawia艂o, 偶e ten ma艂y, lekki my艣liwiec sia艂 postrach na niebie Pacyfiku i dzielnie budowa艂 swoj膮 legend臋.
Legend臋 niestety kr贸tk膮. Kiedy USA przyst膮pi艂y do wojny z Japoni膮 i zacz臋艂y traci膰 swoje my艣liwce starszej generacji, bardzo szybko zmieni艂y strategi臋 walk powietrznych i wprowadzi艂y na pole bitwy nowe maszyny.
To sta艂o si臋 pocz膮tkiem ko艅ca dominacji A6M.
Podstawowa zaleta "Zera" - jego ma艂a masa. Sta艂a si臋 g艂贸wn膮 wad膮. Lekki samolot mia艂 s艂ab膮 konstrukcj臋, a Japonia nie potrafi艂a ani wprowadzi膰 nast臋pcy przestarza艂ej maszyny, ani dostosowa膰 jej do nowych metod walki.
Amerykanie, za pomoc膮 my艣liwc贸w przeznaczonych do tzw. "walki energetycznej", takich jak P-38 Lighting, F4FU Corsair, czy znany ju偶 z gry, P-51 Mustang i innych, siali zniszczenie w艣r贸d pilot贸w spod znaku wschodzacego s艂o艅ca.
Nowa taktyka polega艂a na nurkowaniu my艣liwcami na wroga, ostrzelaniu go i ucieczce bez wdawania si臋 w walk臋 manewrow膮.
Ta taktyka wymaga艂a maszyn bardzo szybkich, wyposa偶onych w pot臋偶ne silniki oraz bardzo silnie uzbrojonych. Brak konieczno艣ci walki manewrowej sprawi艂, 偶e nie musia艂y by膰 lekkie.
By艂y wi臋c mocne i silnie opancerzone.
A6M nie mia艂 tych mo偶liwo艣ci. S艂aba konstrukcja sprawia艂a, 偶e zaledwie kr贸tka seria niszczy艂a ten my艣liwiec.
To zmusi艂o Japo艅czyk贸w do zastosowania taktyk atak贸w samob贸jczych czyli s艂ynnych Kamikaze.
W rezultacie, legenda A6M przesta艂a dzia艂a膰 ju偶 w roku 1943.
Ale nic nam z tego nie przyjdzie. Bardziej interesuje nas, co mo偶e nam zaoferowa膰 A6M w Microsoft Flight.
A mo偶e wiele. Sporo tych maszyn przetrwa艂o wojn臋. Obecnie znajduj膮 si臋 w r臋kach prywatnych i jak g艂osi wie艣膰 gminna, s膮 to 艣wietne samoloty.
Lekkie, o du偶ej mocy silnika s膮 bardzo zwrotne a przy tym bardzo przyjazne dla pilot贸w.
Jest to maszyna o odmiennym charakterze od brutalnego P-51D. Zamiast ultra pot臋偶nego silnika, dostajemy doskonale zestrojony instrument, pozwalaj膮cy nam przy tym na szybkie przemierzanie przestworzy.
Niestety, podobnie jak P-51D, tw贸rcy ju偶 zapowiedzieli, 偶e nie b臋dzie posiada膰 kokpitu. Mamy jednak nadziej臋, 偶e mimo to sprawi nam wiele rado艣ci.
Ma艂y Update.
Zgodnie z zapowiedzi膮, A6M nie posiada kokpitu, tak jak P-51D. Jest to samolot plasuj膮cy sie pod wzgl臋dem osi膮g贸w pomiedzy RV-6, a P-51D.
Pu艂ap maksymalny w grze to ok. 33000m. Szybko艣ci膮 przewy偶sza RV-6, nie dor贸wnuje jednak Mustangowi.
Jak wspomina艂em samolot jest bardzo zwrotny, ale w niskim zakresie pr臋dko艣ci. Przy du偶ych szybko艣ciach robi si臋 "sztywny" i bardzo trudno nim sterowa膰.
Do dyspozycji mamy dwa schematy malowania - bia艂y i zielony. Koszt samolotu to 560 punkt贸w..
Na koniec kilka zdj臋膰





|
|
|
Pocz膮tek strony
Powr贸t do strony g艂贸wnej
|
|